You are here: Home » Porady » Jak sobie radzić z sezonową depresją

Jak sobie radzić z sezonową depresją

Wraz z nadejściem pierwszych chłodów, kiedy na zewnątrz coraz częściej pada deszcz lub śnieg, a dni stają się coraz krótsze, większość z nas zaczyna ogarniać smutek. Częściej robimy się senni i zmęczeni, nie chce nam się wstawać z łóżka w ciemne, zimne poranki, mniej mamy energii i zapału do pracy. Pogoda za oknem oddziałuje również niekorzystnie na nasz nastrój. Niektórzy zmagają się z przygnębieniem, którego przyczyny trudno szukać w problemach dnia codziennego. Nagle stajemy się rozdrażnieni, czasami cierpimy na brak koncentracji utrudniający nam poprawne funkcjonowanie w pracy, czy w szkole. Czasem jednak ten jesienny, czy zimowy smutek trwa znacznie dłużej niż zwykła chandra i zaczyna utrudniać nam codzienne życie. Warto wtedy zastanowić się czy nie jest to depresja sezonowa.
Depresja sezonowa czyli sezonowe zaburzenie afektywne (Seasonal Affective Disorder – SAD) jest zaburzeniem depresyjnym pojawiającym się w okresie jesienno-zimowym, a ustępującym wiosną lub latem. Objawy zakłócają prawidłowe funkcjonowanie człowieka i są bardzo uciążliwe. Występują codziennie lub prawie codziennie oraz trwają przez okres co najmniej dwóch tygodni, u osób podatnych na to schorzenie mogą trwać całą zimę. Ponadto, nawracają cyklicznie przez minimum dwa lata. Przyczyna tego stanu rzeczy tkwi w niedoborze światła słonecznego. Cierpiący na tę dolegliwość najczęściej oprócz złego nastroju, narzekają na nadmierną senność, bądź odwrotnie wyjątkowe kłopoty ze snem, apatię, zaburzenia żywieniowe, brak motywacji do działania.

Sposoby walki:
Jednym ze sposobów leczenia tego zaburzenia jest fototerapia z wykorzystaniem specjalnych do tego celu lamp o mocy zbliżonej do światła naturalnego (ok. 2500 – 10 000 luksów) Fototerapię przeprowadza się w ośrodkach zdrowia, najczęściej w godzinach porannych. Jeśli jest to dla nas kłopotliwe, w sklepach medycznych można zakupić specjalistyczne lampy z możliwością użycia w domowym zaciszu. Sesje, które trwają od 30 do 120 minut, powtarza się codziennie przez okres od jednego do kilku tygodni. Jeżeli zauważamy u siebie dolegliwości związane z SAD sesje można profilaktyczne rozpocząć jeszcze przed wystąpieniem pierwszych w danym sezonie objawów.
Kolejną pomocą może okazać się dziurawiec, który jest naturalnym antydepresantem. Zioła te pod postacią pitną lub w tabletkach mają dobroczynne działanie w poprawianiu nastroju. Należy jednak pamiętać, że przy stosowaniu tej metody trzeba unikać bezpośredniej ekspozycji na światło słoneczne lub naświetlanie promieniami UV, może to skutkować reakcją uczuleniową. Ze względu na możliwe interakcje dziurawiec nie powinien być zażywany równolegle z niektórymi lekami przeciwdepresyjnymi, przeciwkrzepliwymi oraz doustnymi środkami antykoncepcyjnymi.
Pomimo braku energii niezawodną metodą poprawy swojego samopoczucia jest sport. Jeśli mamy problem ze znalezieniem motywacji dobrym rozwiązaniem jest znalezienie towarzystwa do wspólnych wyjść, czy to na basen, czy siłownię. Jeśli już umówimy z kimś spotkanie w takim miejscu trudniej nam odmówić i wymigać się od aktywności. Dodatkowo widok innych ćwiczących osób motywuje nas do działania, a zdrowa rywalizacja sprawia, że stawiamy sobie aktywne cele do osiągnięcia. Podczas wysiłku fizycznego wzrasta poziom endorfin odpowiedzialnych za dobre samopoczucie. Po treningu możemy oddać się zasłużonemu relaksowi np. skorzystać z sauny wraz z aromaterapią, czy odbyć odprężający masaż. Wszystkie te czynności wykonywane regularnie powinny sprawić, że poczujemy się znacznie lepiej i nabierzemy chęci do życia.
Istotna jest także odpowiednia suplementacja. Okres jesienny i zimowy, to czas kiedy ze względu na mniejszą ilość słońca w naszym organizmie brakuje witaminy D. Dodatkowo brak dostępności świeżych warzyw i owoców w takich ilościach jak latem sprawia, że nie dostarczamy organizmowi wystarczającej ilości ważnych witamin. Przy długotrwałym poczuciu osłabienia warto zrobić badania w kierunku anemii i zadbać o odpowiednią dietę oraz po konsultacji z lekarzem wspomóc się odpowiednio dobranymi suplementami.
Najważniejsze to próbować walczyć na różne sposoby z naszymi złymi nastrojami, i nie poddawać się pamiętając jednak, że prawdziwa depresja sama nie minie, nie pomoże wspieranie się domowymi sposobami. Konieczne jest przyjmowanie leków, jeśli masz wątpliwości nie zwlekaj z wizytą u lekarza.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *